Utbildning – Förskola

Case 3

Olivia är fyra år och har sedan hon började på förskolan varit glad i all mat. Hon äter flera portioner varje måltid och tycker att allt som serveras är gott. Vid fruktstunden får pedagogerna hejda henne för att frukten ska räcka till alla, ibland äter hon även äppelskrutten. Olivia säger själv att hon tycker att lunchen är den roligaste aktiviteten på förskolan och när maten är slut blir hon ofta lågmäld och uppgiven. Olivias föräldrar har vid något tillfälle nämnt att BVC uppmärksammat dotterns viktkurva men har skojat bort det genom att säga att hon alltid varit ”rund och glad” och att hon så småningom växer ikapp på längden.

Personalen på förskolan har de sista månaderna börjat uppmärksamma Olivias ätbeteende men inte haft tid att göra något åt det. De tycker att hon trots allt är ett aktivt barn som gärna rör på sig, har många kompisar och ofta är glad.

Reflektion

Gör personalen rätt i att avvakta med att göra något åt Olivias ätbeteende? Är det troligt att Olivia växer ikapp vikten? Hur skulle personalen kunna agera i förhållande till Olivia i en matsituation?

Anteckna gärna dina reflektioner. Vänta med att läsa efterföljande text till du är klar med din egen reflektion. 

Tips

Barn som överäter men i övrigt mår bra, gärna rör på sig, är omtyckta av kompisar och fungerar i grupp kan länge gå obemärkta förbi när det gäller maten. Ändå är det lika viktigt att ingripa och hjälpa dessa barn i tid, som vilket annat barn som helst. Vi brukar ge dessa tips:

1. Flagga för barnets ätbeteende i tid. Prata med föräldrarna, kartlägg gemensamt barnets ätande, se om det finns skillnader i beteendet på förskolan kontra hemma. Ta gärna kontakt med BVC och be om hjälp och stöd. För en kontinuerlig dialog med föräldrarna. Bestäm er för att ni ska hjälpa barnet tillsammans.

2. Hur mår barnet i övrigt? Olivia i detta exempel verkar må bra, hon är aktiv och har många kompisar. En del barn som överäter kan ha psykisk ohälsa, ibland finns problem hemma, andra gånger kan neuropsykiatriska diagnoser vara inblandade. Fundera på om det finns något annat kring barnet som är viktigt att uppmärksamma.

3. Om det är några specifika livsmedel som barnet gärna äter mer av, fundera på om det finns något ”osynligt” sätt att minska på dessa. I en familj kan det till exempel vara en god idé att vid tacos lägga upp en mindre portion chips på var och ens tallrik och sedan plocka undan påsen. Köttet kan stå på spisen medan grönsakerna får vara framme på bordet. Fundera på om det finns justeringar som går att göra på förskolan, prata gärna med kökspersonalen. Små förändringar kan göra stor skillnad samt vara positiva för hela barngruppen, inte bara det drabbade barnet.

Bra jobbat, nu har du gått igenom det tredje och sista caset. Sista steget är en kort sammanfattning av de delar vi berört i utbildningen, klicka på flik 6 i menyn för att gå vidare.